- 0 kr
Allmänna köpvillkor för e-handel
1. Allmänt
- Dessa allmänna villkor (”Villkoren”) gäller mellan Hasselgrens glas och Porslin AB, 556270-3313 (”Bolaget”) och dig som gör en beställning från oss via www.hasselgrens.se (”Webbplatsen”). Utförliga kontaktuppgifter och övrig information om Bolaget framgår på Webbplatsen. Villkoren gäller endast för dig som är konsument och som genomför din beställning och därmed köper en vara av oss via Webbplatsen.
- Utöver Villkoren gäller även Bolagets Integritetspolicy. I denna policy kan du läsa om hur vi behandlar dina personuppgifter när du handlar hos oss.
- Vid uthämtande av beställning kommer du att behöva legitimera dig.
- Vi levererar endast inom Sverige. Ordrar med leveransadress utanför Sverige förbehåller vi oss rätten att annullera.
- Du som handlar som privatperson behöver vara över 18 år och inte stå under förmyndarskap. Om du är under 18 år krävs dina målsmäns samtycke för att få beställa hos oss.
- Vi kan när som helst ändra dessa Villkor, men de ändringar som du godkände vid tiden för ditt köp gäller alltid det köpet. Alla ändringar kommer att framgå av senast publicerad version av Villkoren på Webbplatsen. Ändringar träder ikraft från det att du har accepterat Villkoren, det vill säga i samband med att du genomför ett nytt köp.
- Om en produkt är märkt "i lager" eller har ett saldo i lager är det en indikation på att produkten ska finnas i lager. Vid svinn eller problem med leveranser kan detta saldo bli felaktigt. Meddelandet ska alltså mer ses som en indikation på om varan finns i lager eller ej.
2. Avtal och beställning
- För att kunna genomföra ett köp via Webbplatsen måste du acceptera Villkoren.
- Efter mottagen beställning skickar Bolaget så snart som möjligt en orderbekräftelse till dig via e-post som bekräftar beställningen. Vid fel, tex prissättningsfel kan bolaget neka din order.
- Vid skrivfel, prisfel, saldofel eller andra fel förbehåller vi oss rätten att annullera din order. Detta kan även ske efter utskickad orderbekräftelse.
- Vi förbehåller sig rätten att neka en beställning, exempelvis om du har angivit felaktiga uppgifter eller beställningen inte går att uppfylla på grund av slutförsäljning.
- Observera att vi aldrig restnoterar produkter som tillfälligt är slut. Sådana produkter måste beställas om på nytt vid ett annat tillfälle.
3. Produktinformation m.m.
- Vi reserverar oss för slutförsäljning av produkter samt eventuella bild- eller skrivfel på Webbplatsen, i annonser eller annat marknadsföringsmaterial samt produktbeskrivningar. Bolaget har rätt att korrigera sådana eventuella fel, ändra eller uppdatera informationen på Webbplatsen och att löpande genomföra produktändringar och förbättringar på Webbplatsen.
- Bilder på Webbplatsen som visar produkter, i annonser och annat marknadsföringsmaterial ska uteslutande ses som illustrationer och inte någon specifikation över produktens egenskaper, funktioner, ursprung eller någon garanti. Bolaget ansvarar inte för information på Webbplatsen som kommer från en tredje part.
- Innehållet på Webbplatsen är skyddat av upphovsrätt. Produktnamn och logotyper kan även vara skyddade av varumärkesrätt eller enligt marknadsrättslig lagstiftning. Detta innebär att varumärken, firmanamn, produktnamn, bilder och grafik, design, layout samt information om produkter, tjänster och annat innehåll inte får kopieras eller användas utan föregående skriftligt medgivande från Bolaget.
4. Priser och betalning
- Vid beställning gäller de priser som vid tidpunkten för beställningen anges på Webbplatsen, om annat inte uttryckligen har avtalats eller om omständigheterna inte uppenbarligen föranleder annat. Vid prisfel förbehåller vi oss rätten att annulera din order. Samtliga priser är angivna i svenska kronor (SEK) och inkluderar gällande moms. Priserna inkluderar inte eventuella betalnings- och fraktavgifter, som anges separat. Totalpris för beställningen visas innan du slutför beställningen och i orderbekräftelsen.
- Bolaget strävar efter att Webbplatsen i största möjliga mån ska innehålla korrekt information. Vi reserverar oss dock för att Webbplatsen kan innehålla skrivfel och felaktiga priser och vi förbehåller oss rätten att annullera ordrar med felaktiga priser . Om ett felaktigt pris har angetts för en beställd produkt, kommer vi att meddela dig och invänta eventuellt godkännande av det korrigerade priset innan beställningen anses godkänd.
- Du kan betala för ditt köp genom de betalningsalternativ och enligt de separata betalningsvillkor som anges på Webbplatsen. Vi förbehåller oss rätten att inte alltid erbjuda alla betalsätt alternativt ändra betalsätt om det som du valt av någon anledning inte fungerar vid tillfället för köpet.
- Om ett överstruket pris visas bredvid produktens pris avser detta leverantörens rekommenderade pris. Med reservation för fel.
5. Kampanjer, rabattkoder och andra erbjudanden
- Bolaget kan från tid till annan genomföra kampanjer, rabattkoder och andra erbjudanden för olika produkter (”Erbjudanden”). För produkter som omfattas av sådana Erbjudanden gäller det förmånliga priset eller de förmånliga villkoren under den begränsade period som finns angiven i samband med det aktuella Erbjudandet eller så långt lagret räcker. I övrigt gäller dessa Villkor.
- Erbjudanden kan inte kombineras med andra rabatter om det inte uttryckligen anges annat. Vid avslutande eller återkallande av Erbjudandet, ska dessa Villkor gälla i dess helhet för de produkter som tidigare omfattades av Erbjudandet.
6. Övergiven kundvagn
- Om du har lagt varor i kundvagnen utan att genomföra en beställning, kommer vi att skicka dig en kom-ihåg-lista per e-post över de produkter du har lagt i kundvagnen under förutsättning att du:
- är kund och inte motsatt dig marknadsföring från oss, eller
- du i annat fall har samtyckt till att motta marknadsföring från oss.
- Du kan när som helst tacka nej till marknadsföring genom att klicka ”unsubscribe” i mejlet du får.
- Du kan när som helst återskapa kundvagnen med alla produkter som du har lagt i kundvagnen. Om du inte vill återskapa kundvagnen behöver du inte vidta några åtgärder. Pris och tillgänglighet för produkterna är baserade på de priser och den tillgänglighet som gällde när du placerade produkterna i kundvagnen. Vi förbehåller oss därför rätten att ändra priserna i samband med olika Erbjudanden och för slutförsäljning.
7. Leverans
- Kostnad för frakt tillkommer vid beställning om inget annat uttryckligen framgår i samband med din beställning. Mer information om vilka leveransalternativ vi erbjuder kan du hitta på Webbplatsen. Observera att begränsningar i de olika alternativen kan förekomma.
- Leveranstid kan variera beroende på vilket alternativ du väljer. Den förväntade leveranstiden framgår av Webbplatsen och kommer att visas för dig under beställningsprocessen.
- Om inte annat särskilt avtalats, sker leveransen senast 30 dagar från det att Bolaget skriftligen bekräftat beställningen genom orderbekräftelsen. Observera att leveranstider är ungefärliga och att avvikelser från dessa kan ske. Om din beställning är försenad, kommer du att få ett meddelande om detta.
- Du kommer att bli aviserad på det telefonnummer som du angivit i beställningen. Om du inte får någon avisering bör du kontakta oss snarast så att ditt paket inte går i retur. Du ansvarar för att du mottar och löser ut din beställning under den tid som anges i aviseringen. För outlösta beställningar har vi rätt att ta ut en avgift för returfrakten till oss samt vår hantering på minst 400 kronor.
- Paketet skickas till ett DHL service-ställe i din närhet. Detta kan vara en butik eller en paketbox. Du behöver kunna legitimera dig med bankID samt ha giltig legitimation. Kontakta DHL för närmare instruktioner ang utlämning av paket.
- Väljer du att hämta ut ditt paket i vår butik i Lund behöver du legitimera dig med giltig legitimation.
8. Ångerrätt för privatpersoner
- Vid köp av produkter från Webbplatsen har du rätt att ångra din beställning inom 14 dagar utan att ange något skäl, med undantag för vad som sägs nedan. Om du vill använda dig av din ångerrätt ska du meddela oss inom 14 dagar från det att du har tagit emot den beställda produkten (”Ångerfristen”).
- När du gör ditt köp via Webbplatsen har du rätt att öppna förpackningen och undersöka produkten i den utsträckning som krävs för att bedöma om du är nöjd med den. Om och i den mån produkten hanteras i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion, har Bolaget rätt att göra ett avdrag för värdeminskning på det belopp som Bolaget ska återbetala dig. Avdragets storlek motsvarar produktens värdeminskning jämfört med produktens ursprungliga värde.
- Vänligen notera att vissa produkter inte omfattas av ångerrätten. Ångerrätten gäller inte för följande typer av produkter:
- varor som har tillverkats enligt dina anvisningar eller som på annat sätt har fått en tydlig personlig prägel;
- varor med bruten försegling som inte kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl (exempelvis underkläder, kosmetiska produkter, badkläder, hårtorkar och liknande produkter, rakapparater, eltandborstar, vågar, värmedynor och fotbad);
- en vara som snabbt kan försämras eller bli för gammal;
- ljud- eller bildupptagningar (exempelvis en CD-skiva) eller datorprogram med bruten försegling; eller
- digitalt innehåll som levereras på annat sätt än på ett fysiskt medium (exempelvis datorprogram, applikationer, spel, musik, videor eller texter där åtkomsten sker genom nedladdning från eller direktuppspelning).
- Genom att du accepterar Villkoren samtycker du till att ångerrätten inte gäller för digitalt innehåll som levereras på annat sätt än på ett fysiskt medium.
- I samband med en beställning av produkt för vilken ångerrätt inte gäller får du tydlig information om detta. Om en vara har förseglats får du inte bryta förseglingen om denne vill kunna utöva sin ångerrätt. Rätten att ångra sig upphör alltså när du bryter förseglingen. Med försegling avses även teknisk plombering (exempelvis serienummer).
- Om du vill använda dig av din ångerrätt ska du skicka ett klart och tydligt meddelande till Bolaget, innan Ångerfristen har löpt ut. För smidig hantering bör meddelandet innehålla ditt namn, din adress, ordernummer, orderdatum, e-postadress och vilka produkter du ångrar om beställningen innehåller flera produkter. Meddelandet kan skickas via e-post till butik@hasselgrens.se
- Produkter ska skickas till oss utan onödigt dröjsmål och i vart fall senast 14 dagar efter den dag då du meddelat oss om ditt beslut att frånträda avtalet. Ångerfristen ska anses ha iakttagits om du skickar tillbaka varorna innan denna fjortondagarsperiod löpt ut. Vid retur av produkter som omfattas av ångerrätten, ska du betala kostnaden för returfrakt och ansvarar för den returnerade produktens skick från det att du tar emot produkten till dess att vi tar emot den. Vi rekommenderar därför att produkten skickas i originalförpackning och väl emballerad med spårbar försändelse.
- Om du ångrar ditt köp kommer vi att betala tillbaka pengarna för ditt köp. Inga fraktkostnader återbetalas, varken frakter från oss till dig eller från dig till oss. Återbetalning sker via det betalsätt som du valde vid beställningen. Återbetalning sker inom 14 dagar från att varorna är oss till handa.
9. Öppet köp för privatpersoner
- Utöver den lagstadgade ångerrätten erbjuder Bolaget alla kunder öppet köp under 30 dagar och bytesrätt. Detta inkluderar ångerrätten. Returer ska göras till Bolaget och hanteras på det sätt som anges under punkten 8 ovan.
10. Garanti
- För de produkter som omfattas av garanti, framgår garantitid och övriga villkor för att du ska kunna göra garantin gällande i anslutning till respektive produktbeskrivning på Webbplatsen.
- För att kunna göra gällande garantin måste relevant inköpsbevis, kvitto och följesedel medfölja reklamationen. Observera att särskilda garantivillkor kan gälla för produkter för olika leverantörer och tillverkare. Var därför uppmärksam på detta när du läser produktbeskrivningen som gäller just för din produkt.
11. Reklamation för privatpersoner
- Vid beställning via Webbplatsen har du alltid rätt att reklamera din produkt inom tre år räknat från den dag du tog emot produkten. Om du önskar göra gällande fel i produkten ska du kontakta Bolaget så snart som möjligt efter att felet upptäcktes. För att reklamationen ska vara giltig måste den alltid göras inom skälig tid efter det att du märkt eller borde ha märkt felet. En reklamation som görs inom två månader från det att felet upptäcktes anses alltid vara gjord inom skälig tid.
- Vi rekommenderar att du undersöker produkterna när du tar emot dem och att du anmäler eventuella skador på emballaget direkt till transportören eller utlämningsstället och antecknar skadorna på frakthandlingarna.
- Du kan reklamera en felaktig produkt genom att returnera den till oss på den adress som anges på Webbplatsen. Du ansvarar för den returnerade produktens skick från det att du tar emot produkten till det att Bolaget tar emot den. Vi rekommenderar därför att produkten skickas i originalförpackning och väl emballerad med spårbar försändelse. Bolaget löser inte ut några produkter som returneras mot postförskott eller efterkrav.
- När Bolaget har tagit emot den reklamerade produkten och konstaterat att reklamationen är giltig kommer vi att ersätta dig enligt gällande lag. Det innebär att felet kommer att avhjälpas eller att vi kommer att byta ut den felaktiga produkten mot en ny. Om det inte är möjligt eller om Bolaget annars bedömer det som mer kostnadseffektivt, kan Bolaget istället göra en återbetalning av det belopp du betalat för din beställning inklusive returkostnaden. Observera att Bolaget har rätt att neka en reklamation om det visar sig att produkten inte är felaktig enligt gällande lag och att Bolaget i sådant fall inte betalar tillbaka eventuella utlägg för returfrakt.
12. Tillämplig lag och tvister
- Om du har frågor rörande reklamationer, din ångerrätt eller andra frågor som rör din beställning är du välkommen att kontakta oss på butik@hasselgrens.se eller 046150250.
- Du som är konsument kan även vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) via arn.se eller per post till Box 174, 101 23 Stockholm. Vid eventuell tvist följer Bolaget ARN:s rekommendationer. Som konsument har du även möjlighet att klaga via EU:s webbaserade plattform för tvistlösning som du når via https://ec.europa.eu/consumers/odr.
- Tvist mellan företag avgörs av allmän domstol.
Dessa Villkor ska tolkas och tillämpas enligt svensk lag.